Har du någon gång varit med om att saker som du fokuserat på (medvetet eller omedvetet) dykt upp mitt framför näsan på dig? När jag skulle köpa en ny Audi, så såg jag Audis överallt. När min fru var gravid, så såg vi stora magar överallt, men var det fler stora magar ute än tidigare? Nej, men vårt fokus var inställt på det, därför såg vi det i bruset av allt annat. Det är det retikulära aktiveringssystemet som hjälper oss att hålla fokus på det som är viktigt just nu.
Enligt Wikipedia är det retikulära aktiveringssystemet eller retikulära systemet, oftast förkortat RAS (efter engelskans reticular activating system) det nätverk i hjärnstammen som reglerar vakenhetsgraden. Det retikulära aktiveringssystemet spelar en viktig roll i uppmärksamhet, vakenhet, insomningsförmåga samt i medvetande och påverkas av både inre och yttre sinnesintryck.
Hur kan då RAS hjälpa oss i olika kundsituationer? Om vi förbereder oss innan kundmötet på vilka signaler som vi ska lyssna efter så kommer de att dyka upp likt Audis och stora magar under kundinteraktionen, fiffigt eller hur? Utan ansträngning dessutom!
Vill du veta mer om hur man håller kvalitativa kundsamtal?