Ber du inte om ordern, får du den kanske inte
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Ber du inte om ordern, får du den kanske inte

Varför är det så att ordet "avslut" tycks oroa de mest kompetenta och erfarna säljarna? Om det är rätt kundämne som både behöver och kan köpa produkten eller tjänsten, om presentationen har gått bra och invändningarna har hanterats på ett bra sätt. I så fall borde det vara helt naturligt och självklart att be om ordern. Hur ber man då om ordern?

Läs mer
Eliminera slöserier
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Eliminera slöserier

Det kanske mest demokratiska instrument som står oss alla till förfogande är att vi alla har lika mycket tid till förfogande. Det spelar ingen roll om du är president eller säljare, du har fortfarande 24 timmar om dygnet att få ut den livskvalitet som du har tänkt dig.

Slösar du bort din tid? eller slösar andra bort din tid? Så vad ska du göra åt det? Målet är att få mer värdeskapande tid! INTE att jobba mer.

Läs mer
Ta kontroll över säljprocesserna!
Förändringsledning, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson Förändringsledning, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson

Ta kontroll över säljprocesserna!

Genom att göra jobbet TILLSAMMANS får man dessutom förankringsarbetet på köpet. När vi avslutar dagen så säger alla "SÅ SKA VI JOBBA". Om jag skulle rita upp processen så skulle införsäljningen av resultatet ta väldigt lång tid, om det överhuvudtaget skulle accepteras.

Två av kunderna som gjort denna resa är Elpress och Coreit. Så här säger de om arbetet:

Läs mer
Äggklockan hjälper dig att få mer gjort
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Äggklockan hjälper dig att få mer gjort

Tekniken är utvecklad på 80–talet av Francesco Cirillo och är baserad på idén att kortare pauser gör att du blir mer effektiv då hjärnan får vila. Ordet Pomodoro kommer från italienskans ord för tomat och används därför att Cirillo använde en tomatäggklocka under sin studietid på universitetet (källa: Wikipedia).

Hur gör man då?

Läs mer
Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?
CRM, Säljkultur, Digitalisering, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson CRM, Säljkultur, Digitalisering, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson

Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?

Många företag jag träffat har ett CRM system men dock inte alla. En del företag har valt att hålla ihop CRM delen som en del av företagets affärssystem. Oftast för att slippa kostsam integration mellan IT-system. I de flesta fall ingick CRM modulen på "köpet" och de har inte gjort ett aktivt val utifrån vad som är bäst för säljorganisationen.

Läs mer
När ska du INTE sälja?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

När ska du INTE sälja?

Har du någon gång kommit till ett kundmöte där kunden haft tonläge, ansiktsuttryck eller kroppsspråk som signalerar att personen inte är på topp? Någon tidigare händelse har satt personen i ett dåligt sinnestillstånd. Då spelar det ingen roll hur bra ditt erbjudanden är även om det är en perfekt matchning mot kundens behov. Personen är inte mottaglig för dina argument. Vad värre är, du kan i framtiden förknippas med detta dåliga tillstånd!

Vilka alternativ har du? Vad kan du göra?

Läs mer
Är det framgångsrikt att arbeta med "barriärbrytande mål"?
Motiverande mål/mätetal Torbjörn Johansson Motiverande mål/mätetal Torbjörn Johansson

Är det framgångsrikt att arbeta med "barriärbrytande mål"?

Att skapa vinnarkulturer blir en allt större och viktigare utmaning inom all framtidsinriktad företagsverksamhet. En vinnarkultur präglas av faktorer som t.ex barriärbrytande mål, det är svårt att spränga en gräns utan att först ha sprängt den med tanken och accepterat den med känslorna.

Vill du veta hur jag gjorde när jag ökade omsättningen från 39 till 150 miljoner på tre år?

Läs mer
Eftersträvar du "happy happy" i en förhandling?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Eftersträvar du "happy happy" i en förhandling?

Lars-Johan Åge är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm, utbildad i förhandling på Harvard Law School i USA och listad i Dagens Industri som en av Sveriges populäraste föreläsare.

Han utmanar åhörarna att eftersträva ”happy happy” snarare än ”win win”. 

Vad är då hans recept för en framgångsrik förhandling?

Läs mer
Är du en SENnare?
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Är du en SENnare?

För några år sedan anlitade jag fiskarsonen från Göteborg, Christer Olsson, för att hålla ett seminarium under en personalkonferens. Christer talade om ett antal personer som SENnade. Jag har inte tid, SEN, inte nu, SEN. Att VETA men inte GÖRA förändrar ingenting.

Det är väl inte du?

Läs mer
Hur effektiva är era interna säljmöten?
Interna säljmöten Torbjörn Johansson Interna säljmöten Torbjörn Johansson

Hur effektiva är era interna säljmöten?

Det var det dags för veckans möte med säljarna. Kommer det att se ut som de senaste mötena vi har haft? Kommer säljarna att komma oförberedda och endast uppdaterade kring de frågor de vet kommer att ställas? Vad skulle hända om vi började fundera över varför vi har dessa interna säljmöten? Kanske är detta frågor du haft? Det har i alla fall jag.

Här kommer några tips på hur ni kan effektivisera era interna säljmöten:

Läs mer