Vilken användarnivå är du på LinkedIn?

Jag var med på ett webinar om Social Selling och LinkedIn för ett tag sedan där jag fick se en bild som jag fastande för. Den beskriver fem olika mognadsnivåer hos användare på LinkedIn och nyttan med varje nivå. Här kommer en kort beskrivning av dessa.

Mognadstrappa LinkedIn.JPG
  1. Vi börjar med den lägsta nivån, din profil på LinkedIn. Det handlar om att vara synlig. Här gäller det att se till att profilen är anständig med ett bra foto, tydlig rubrik, snygg bakgrund samt vettiga texter i summering och erfarenheter. Försök också få rekommendationer från kollegor och kunder.

  2. Nivå två handlar om din närvaro på LinkedIn. Du är kontaktbar och börjar själv "connecta" med olika personer för att utöka ditt professionella nätverk.

  3. Nivå tre handlar om ditt deltagande på LinkedIn. Du börjar gilla, kommentera och dela inlägg av andra. Detta gör dig populär hos de som publicerar. Till denna nivå ska alla nå inom ett företag.

  4. Nivå fyra handlar om att du publicerar inlägg och artiklar på LinkedIn. Nu stärker du ditt varumärke och skapar trovärdighet gällande dina kompetenser och färdigheter.

  5. Nivå fem är den högsta och då har du skapat förtroende och är en "role model", eller tankeledare som jag vet Christoffer Bertilsson brukar benämna det.

 

Ett sätt att kolla hur du ligger till är att kolla ditt "Social Selling Index" (SSI). Det gör du genom att googla på begreppet och och klicka på "get your score". Här kommer mitt resultat. Som du ser så finns det utrymme för förbättring.

SSI 81.JPG

Vill du veta mer om hur man kan använda LinkedIn inom B2B försäljning?