Hur påverkar GDPR tre viktiga säljsituationer?

Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller som lag i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Förordningen har inneburit en hel del förändringar för de som behandlar personuppgifter och stärkta rättigheter för den enskilde när det gäller personlig integritet.

Du kanske tror att bara IT-avdelningen och marknadsföringsspecialister som behöva oroa sig för GDPR men GDPR-förändringen kan ha betydande konsekvenser även för dig och ditt säljteam.

Även när du säljer till ett företag, interagerar du med individer och deras personuppgifter varje dag, vilket innebär att många av dina aktiviteter faller under GDPR-omfattningen.

Jag läste en bloggartikel skriven av Martin Ojala som är Data Protection Officer på ‎Pipedrive. Jag väljer att återge delar av det blogginlägget. Vill du läsa hela? Klicka här.

 

Kalla samtal

GDPR förbjuder dig inte för närvarande att ringa till potentiella kunder, men för att vara ansvarstagande bör du notera när du ringde och hur länge samtalet varade. Du bör också hålla reda på om personen var öppen för att bli kontaktad igen. 

 


Kalla mejl

Detta är ett knepigt ämne med tolkningar som varierar från en källa till en annan. Oavsett, slutsatsen här är tydlig - du måste vara mycket försiktig med kalla mejl. Dina legitima intressen vägs alltid mot den registrerades rätt till privatliv. Du kommer att behöva klargöra varför den här personen kanske vill höra från dig. 

Detta kan innebära slutet på köpta listor.
Om du fortfarande litar på dessa listor för leadsgenerering måste du utveckla ett nytt tillvägagångssätt före GDPR-fristen. På den positiva sidan innehåller eventuella opt-in-listor som du underhåller sannolikt högre kvalitét, vilket leder till mindre men mer effektiva databaser.
Det finns ett särskilt undantag. Du får komma ut till personer vars e-postadress du har fått under en försäljning om de inte har valt opt-ut (ett faktum som du måste spela in). Men även i detta fall måste du bevisa att e-postmeddelandet du skickar handlar om produkter eller tjänster relaterade till den ursprungliga försäljningen.

 

E-postspårning

Ett spårat e-postmeddelande ger säljaren kritisk information (hjälper till med beslutet) om hur man går vidare med en viss affärsmöjlighet. De uppgifter du samlar om mottagarens samspel med e-postmeddelandet kommer nu att kvalificeras som personuppgifter - vilket innebär att det kommer att omfattas av GDPR. Bristen på öppenhet som är inblandad i e-postspårning strider mot GDPR. Därför uppmanar arbetsgruppen dig att få uttrycklig förhandsgodkännande i dessa fall.


Som du märker är det mycket att tänka på. De som inte sköter sig kan få dryga böter! Här kan du hitta en enkel lösning på GDPR problematiken.

  • Vill du få mer info? På verksamt.se hittar du mer tips om GDPR, klicka på denna länk.