Varför är struktur inte lika viktigt inom sälj som inom leveransprojekt?
Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson

Varför är struktur inte lika viktigt inom sälj som inom leveransprojekt?

I veckans bloggartikel adresserar jag bristande struktur inom försäljning. Vem skulle idag köra ett leveransprojekt utan att ha någon form av projektmodell och projektplan? Ingen! Varför ska vi då göra det inom försäljning?

bpm.online har gjort en undersökning som visar att: 40% av säljorganisationerna har inget beskrivet arbetssätt! Hur ser det ut hos er?

Läs mer
Vikten av säljcoaching ute på fältet
Säljcoaching Torbjörn Johansson Säljcoaching Torbjörn Johansson

Vikten av säljcoaching ute på fältet

Syftet med säljcoaching är att se till att dina säljare gör rätt saker, det vill säga att de visar rätt beteende. Att de säljer rätt produkter/tjänster till rätt kunder på rätt sätt, med rätt process. När säljare använder rätt beteende blir de framgångsrika.

Frågan är: Hur vet du om detta händer om du inte ser dem som säljer ”in action”?

Läs mer
Tar du dig tid att stanna upp och reflektera?
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Tar du dig tid att stanna upp och reflektera?

Hur ofta tar du dig tid att stanna upp och reflektera? Varje dag? varje vecka? varje månad? eller år? Om du vill bli bättre på det du gör, behöver du kontinuerligt utvärdera det du gör, korrigera brister, förstärka styrkor och sedan testa det nya förbättrade arbetssättet. 

Brukar du reflektera? Om inte, varför inte börja NU!

Läs mer
Försök först förstå, sedan att bli förstådd
Kundmötet, Behovsanalys Torbjörn Johansson Kundmötet, Behovsanalys Torbjörn Johansson

Försök först förstå, sedan att bli förstådd

Det blir allt vanligare att kunderna själva analyserar sina problem och möjliga lösningar, tack vare Google. Mycket information finns tillgängligt på bara ett "klicks" avstånd. Det resulterar ofta i att de skickar ut en RFP eller RFQ, men har de ställt rätt diagnos? Har de hittat orsaken till problemet eller löser de bara verkan av problemet?

Läs mer
Vilket perspektiv har ert kunderbjudande,  produkt eller kundnytta?
Kunderbjudande Torbjörn Johansson Kunderbjudande Torbjörn Johansson

Vilket perspektiv har ert kunderbjudande, produkt eller kundnytta?

Vårt erbjudande till kund kan beskrivas ur två olika perspektiv: produkt eller kundnytta. I perspektivet produkt beskriver vi vad vi gör om vi är ett tjänsteföretag eller vad produkten är om vi är ett produktföretag. I perspektivet kundnytta beskriver vi den kundnytta som produkten eller tjänsten skapar. Låt mig ge ett exempel.

Säljer ni borrmaskiner eller hål?

Läs mer
Öka försäljningen genom samverkan med marknadsavdelningen
Hitta affärsmöjligheter, Digitalisering Torbjörn Johansson Hitta affärsmöjligheter, Digitalisering Torbjörn Johansson

Öka försäljningen genom samverkan med marknadsavdelningen

Vem har inte jobbat i organisationer där samarbetet gnisslat mellan sälj och marknad? Det jag ska belysa idag är nyttan av samarbete mellan marknads- och säljorganisationen.

Enligt de senaste forskningsstudierna, visar det att företag som samordnar sin försäljning och marknadsföring genererade 208% mer intäkter från sina marknadsföringsinsatser.

Läs mer
Storytelling - nytt eller urgammalt?
Kundmötet Torbjörn Johansson Kundmötet Torbjörn Johansson

Storytelling - nytt eller urgammalt?

Storytelling är inget nytt. Att kommunicera med berättelser är 250 000 år gammalt och är det äldsta sättet att kommunicera människa till människa. Därefter kommer rita vilket är 27 000 år gammalt, skriften kom för 3 500 år sedan och det senaste, Powerpoint, ett av våra mest använda presentationsverktyg, har "bara" 28 år på nacken. Storytelling är ...

Läs mer
Hur får jag tid att ringa "kalla samtal"?
Personlig effektivitet Torbjörn Johansson Personlig effektivitet Torbjörn Johansson

Hur får jag tid att ringa "kalla samtal"?

Varje säljare har arbetsdagar som av och till är kaotiska. De kan ha planerat ett antal uppgifter som de vill göra, men redan före kl.09, skjuts planen i sank. En viktig kund ringer och har ett problem, det finns e-post med tekniska och komplicerade frågor att besvara, ett möte drar ut på tiden och plötsligt är planen förstörd. Ofta blir det att ringa kalla samtal till kunder som nedprioriteras, det hanns inte med.

Det finns en enkel lösning, säger John Klymshyn, författare till Move the Sale Forward
"20-call burst" är vad som krävs.

Läs mer
Hur lyckas med förändringar?
Förändringsledning Torbjörn Johansson Förändringsledning Torbjörn Johansson

Hur lyckas med förändringar?

”- Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att leda, ingenting så osäkert i framgång som att söka införa en ny tingens ordning. Den som förändrar får nämligen som motståndare alla dem, som lyckats väl i de gamla spåren och endast ljumma försvarare i dem som kan tänkas fungera i det nya.”
Läs mer
Kundklagomål - är det bra eller dåligt?
Kundnöjdhet Torbjörn Johansson Kundnöjdhet Torbjörn Johansson

Kundklagomål - är det bra eller dåligt?

I mitt senaste inlägg skrev jag om kundnöjdhet och hur man kan arbeta med det genom kvalitativa kundintervjuer. Men det finns fler sätt att skapa nöjda kunder. Ett är att hantera kundklagomål på ett konstruktivt sätt. Jag googlade på ordet "kundklagomål" och fick 16 800 träffar. Många företag har insett vikten av att hantera kundklagomål. Har ditt företag gjort det?

Läs mer