Vill du överträffa dina säljmål 2025? Ligger du redan efter?
De flesta har ännu inte börjat fundera på 2025 år försäljningsmål utan har fullt upp med att slutföra 2024. Men är det inte dags att börja fundera på 2025? Varför då kanske du undrar? Hur kan jag ställa frågan: "Ligger du redan efter?"
Offentlig upphandling – oändliga möjligheter
De flesta har hört talas om offentlig upphandling, men det är inte alla som vet att det år 2021 gjordes upphandlade köp till ett värde av 879 miljarder kronor. I detta ingår så många olika generella och specifika tjänster och varor att det är stor sannolikhet att man som leverantör kan hitta en upphandling att lämna anbud i.
Här gästbloggar Karin Söderén från Astra Advokater.
Skapa en strukturerad arbetsmetodik för att maximera dina försäljningsresultat
Har ni ett beskrivet arbetssätt inom ditt företag? Jag har träffat ett antal företag som inte har någon kokbok och det får jag belägg för i statistiken.
Försäljning versus marknadsföring
Vad kan vi inom sälj lära oss från Formel 1? Jag är så fascinerad över hur arbetet i depån är synkroniserar inom Formel1. Alla vet vad de ska göra i varje enskilt ögonblick. En samverkan mellan många individer för att åstadkomma ett gemensamt mål som kan vara däckbyte på snabbast möjliga tid. Kan vi lära oss något av det inom B2B försäljning?
Kvalificera dina affärer på ett metodisk sätt
Kvalificering av affärer handlar om att utvärdera potentiella kunder, så snabbt som möjligt för att avgöra om de kommer att köpa från oss och bli framgångsrika användare av våra produkter och tjänster inom en given tidsram, för ett givet belopp. MEDDIC är en känd kvalificeringsmetod för affärer, tillämplig på alla komplexa B2B försäljningsprocesser.
Vill du överträffa dina säljmål 2023? Ligger du redan efter?
De flesta har ännu inte börjat fundera på 2023 år försäljningsmål utan har fullt upp med att slutföra 2022. Men är det inte dags att börja fundera på 2023? Varför då kanske du undrar? Hur kan jag ställa frågan: "Ligger du redan efter?"
Vad är Hippo Video?
Hippo Video är en personlig videoupplevelseplattform som hjälper dig att enkelt skapa videor, anpassa och distribuera dem genom flera kanaler.
Varför ska du använda video inom B2B försäljning?
Video används inte bara för prospektering (även om det är väldigt effektivt där). Du kan använda video under hela säljprocessen för att fånga uppmärksamhet, förflytta affärer framåt och stänga nya affärer.
Vill du överträffa dina säljmål 2022? Ligger du redan efter?
De flesta har ännu inte börjat fundera på 2022 år försäljningsmål utan har fullt upp med att slutföra 2021. Men är det inte dags att börja fundera på 2022? Varför då kanske du undrar? Hur kan jag ställa frågan: "Ligger du redan efter?"
Har säljarna rätt förutsättningar för att lyckas? Ställ en diagnos nu!
Vi har tagit fram en snabbtest för att undersöka om säljarna har rätt förutsättningar för att lyckas. Har säljorganisationen en infrastruktur som möjliggör att säljarna kan nå sin fulla potential?
Receptet - Vinn fler affärer, snabbare!
Jag beskriver hur jag använder sex digitala verktyg där jag har ett partnerskap vilket innebär att jag kan erbjuda Vojigos kunder samma nytta som jag själv upplever. Det centrala systemet är Pipedrive och övriga verktyg har bra integrationer till Pipedrive.
Dags att presentera en ny spännande partner, Idiligo
Ett mål jag har för att ta in en ny partner är att effektivisera vardagen för Vojigo (mig själv) samt kunna erbjuda samma nytta för mina kunder med tillägget att jag kan erbjuda ett mervärde till produkterna. Idag är det dags att presentera min åttonde partner Idiligo. Jag är deras enda certifierade partner i Sverige.
Vill du överträffa dina säljmål 2021? Ligger du redan efter?
De flesta har ännu inte börjat fundera på 2021 år försäljningsmål utan har fullt upp med att slutföra 2020. Men är det inte dags att börja fundera på 2021? Varför då kanske du undrar? Hur kan jag ställa frågan: "Ligger du redan efter?"
Struktur - en ledstång att hålla sig i?
Struktur kan av många uppfattas som betungande. För mig är det tvärtom. Det är som recept i en kokbok.
Konfigurera automatiserade arbetsflöden och slipp återkommande uppgifter
Ett CRM ska underlätta vardagen för de som arbetar med försäljning. En viktig del är att automatisera det som går att automatisera. Här finns det mycket tid att spara och så slipper man tråkigt arbete.
Vad gör en managementkonsult?
Managementkonsulter arbetar på ledningens uppdrag med tillfälliga ofta företagsövergripande problemställningar. Managementkonsulter arbetar med att uppnå förbättringar i organisationer och dess olika processer. Målet är att uppnå maximal affärsnytta eller motsvarande effektiviseringar hos uppdragsgivaren.
Vad menas med säljstödssystem? = CRM?
Innan du börjar “köpa” på dig en massa digitala verktyg, behöver du fundera på och beskriva hur du och din säljorganisation vill arbeta. Många havererade CRM-projekt startar i fel ände, först köper (hyr) de ett system och sedan funderar på hur man ska använda det.
Vilket kundvärde skapar era produkter och tjänster?
Vad är ert värdeerbjudande? Många säljare är vana att prata om sin produkter och tjänster men kanske inte lika vana att prata om den nytta produkterna och tjänsterna skapar. Så här tar du fram ert företags värdeerbjudande.
Så skriver du vinnande offerter
Offerten ska inte innehålla något nytt. Offerten ska vara en sammanfattning från tidigare steg i säljprocessen där vi gjort behovsanalysen och presenterat en eller flera alternativa lösningar.
Att hitta B2B säljorganisationens navigationssystem
Ett navigationssystem visar vart man är, vart man ska och hur man tar sig dit. De flesta företag (men inte alla) har en säljprocess uppdelat i olika etapper. Hur vet jag då om jag kommer att nå mitt mål? Hur ska jag hålla motivationen uppe då utfallet kan dröja ett helt år?
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 73
- Digitalisering 110
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 51
- Pipedrive 65
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 7
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7