Ett CRM ska underlätta vardagen för de som arbetar med försäljning. En viktig del är att automatisera det som går att automatisera. Åtgärder som alltid ska utföras när en specifik trigger utlöses. Här finns det mycket tid att spara och så slipper man tråkigt arbete. Säljare hatar oftast administration.
I Pipedrive CRM (från licens Advanced och uppåt) kan man skapa arbetsflödes automatiseringar. Det finns ett antal mallar att utgå ifrån eller så kan man skapa egna flöden från början. Här kommer några mall exempel:
Jag gjorde nyligen en Pipedrive demo för ett företag som idag använder Excel som CRM. De ringer sina prospekts utifrån information i Excel och uppdaterar Excel arket utifrån vilka händelser som inträffar. När det blir en affär så laddar de upp rätt bilaga och skickar bekräftelsen i ett mejl via Outlook. Sedan ska de uppdatera informationen som ska skickas till ekonomisystemet för fakturering. Jag uppskattade arbetstiden till drygt 3 minuter per affär.
När jag byggde upp ett automationsflöde i Pipedrive så minskade säljarens tid till mindre än 10 sekunder. Flödet var följande: Om affär, skicka ett mejl från Pipedrive med rätt mall till kontaktpersonen för affären och skicka även fakturaunderlaget till ekonomisystemet.
Ett räkneexempel: om varje affär idag tar drygt 3 minuter att administrera i Excel, mejl i Outlook och att skicka fakturaunderlag till ekonomisystemet jämfört med demon i Pipedrive < 10 sekunder så finns det mycket tid att spara. Antalet affärer är 700-800 st/månad. Om tidsbesparingen är 3 min per affär innebär det 2400 min/mån vilket är lika med 40 tim/mån.
Vill du veta mer om Pipedrive CRM? Eller kanske testa kostnadsfritt i 30 dagar? Klicka på gröna knappen nedan så är du igång.