När bör man då använda SMART modellen? Den är utmärkt att använda då man vill formulera mål.
Är du igång efter julledigheten?
Effektiv schemaläggning av publiceringar på sociala kanaler
Vad vill du, egentligen?
Här är receptet för att slippa beslutsvånda!
80/20 regeln – sluta sträva efter perfektion
Säljare: dela in din arbetstid i 5 delar!
Nyttan att vara tanklös och göra ingenting
Har du testat detta produktivitetstrick?
Har du någon gång varit i ett dåligt sinnestillstånd och inte har lust med något? Kanske brukar du träna regelbundet men idag har du ingen lust och ställer in träningen? Kanske handlar det om att undvika börja med en tidskrävande uppgift på jobbet? Här ska du få ett tips på hur du kan ändra ditt dåliga sinnestillstånd genom att ändra ditt fysiologiska recept.
Vad krävs för att bli en högpresterare?
Är du rädd för att misslyckas?
Jag är den första att erkänna att jag har gjort en massa misstag och det är jag tacksam för. Så många människor är rädda för att misslyckas att de inte ens försöker. Bortsett från själva misslyckandet är de rädda för att känna sig dumma eller bli generade över sitt misslyckande, och så tar de inte risken.
Att göra fel är bra. Utan fel kan vi inte gå utanför våra komfortzoner. Utan fel kan vi aldrig lära oss vad som fungerar och vad som inte gör det. Utan misstag kan vi inte bli framgångsrika.
Ta kontroll över dina offerter!
Som jag nämnt tidigare så är jag 100% digital i mitt arbete. När allt är digitaliserat vill man också uppnå en hög integration mellan olika system. Det är ett enormt slöseri med tid att mata in samma information flera gånger i olika system.
Hjärtat i min digitalisering är mitt CRM som är pipedrive. Jag har flera integration men saknade integration mot mitt dåvarande offertverktyg. Jag började analysera olika system och mitt slutgiltiga val blev…
Vilken är den BÄSTA boken du läst? (inom B2B försäljning)
...men jag är ingen säljare, eller?
“Jag är ingen säljare” har jag sagt vid ett flertal gånger under min yrkeskarriär. Orsaken var att jag förknippade ordet “säljare” med personen på bilden, en person som försöker sälja något som jag inte behöver och efteråt ångrar att jag har köpt. Men idag har jag blivit klokare. Att vara säljare är bland det finaste man kan vara. Tänk att vara kundens problemlösare och strategiska rådgivare, häftigt eller hur? Vad har du för bild av en säljare?
Med säljträning händer det!
Hur kan det komma sig att många lägger ner mycket tid och pengar på att träna på fritiden (förbättra sin hälsa) men inte gör det i jobbet där de spenderar den största delen av dygnets timmar? Svaren jag får är: ”Jag har inte tid”. Men har du råd att inte avsätta tid för att träna för att bli lite bättre och öka dina prestationer på arbetet?
Hur effektiva är era telefonmöten?
Vem har inte varit med på telefonmöten som har varit rena katastrofen. I många fall kombinerade med något skärmdelningsprogram. Dålig täckning och hörbarhet på mobilnätet, folk kommer och går man vet inte vilka som är kvar eller inte. Är de med på mötet eller sitter de bara av tiden och gör en massa annat? Då kan det kanske bli så här. Se och njut igenkännande :).
Se upp, dina tankar kan lura dig!
Med online säljträning händer det!
Äntligen, nu är det dags...
Lanseringen av mitt nya online B2B säljträningsprogram: 7 steg till ökade säljprestationer.
Brukar du utvärdera dina prestationer?
Självbedömning handlar om att successivt lära sig att bedöma sina egna prestationer och som ett resultat av det identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov. Är det något du brukar göra? Stanna upp och reflektera, hitta saker att träna på?
Här är några bra självbedömningsfrågor som du kan fråga dig själv.
Har du rätt inställt fokus?
Har du någon gång varit med om att saker som du fokuserat på (medvetet eller omedvetet) dykt upp mitt framför näsan på dig? När jag skulle köpa en ny Audi, så såg jag Audis överallt. När min fru var gravid, så såg vi stora magar överallt, men var det fler stora magar ute än tidigare? Nej, men vårt fokus var inställt på det, därför såg vi det i bruset av allt annat. Det är det retikulära aktiveringssystemet (RAS) som hjälper oss att hålla fokus på det som är viktigt just nu.
Hur kan då RAS hjälpa oss i olika kundsituationer?