Jag behöver bearbeta fler kundämnen men vilka ska jag fokusera på? Den frågan har vi nog alla ställt oss någon gång. Använder du dig av någon metod eller väljer du slumpartat något kundämne och börjar ringa? Varför inte testa 3P?
3P är ett sätt att fokusera på rätt kundämnen och står för Prioritera, Preparera och Planera. Men, hur gör man då? Du kan både jobba manuellt och automatiserat.
Prioritera
Manuellt:
Lista alla kundämnen så att du har en lång lista. Hitta de 5 viktigaste kriterierna som bör vara uppfyllda för att vi ska bearbeta kundämnet (kriterier för en bra kund). Vikta kriterierna och poängsätt dessa. När du sedan går igenom varje kundämne och bedömer varje kriterium så får du fram en totalsumma. Sortera sedan listan så att du får högsta poängen överst.Automatiserat:
Detta arbete tar ganska mycket tid. Vill du automatisera detta så föreslår jag att du tittar på prospekteringsverktyget Vainu.
Preparera
Manuellt:
Börja uppifrån i listan. Här läser du på om företagen, deras utmaningar och ekonomi. Här är företagens webbsidor samt LinkedIn bra verktyg att använda. Vilka personer känner du på företaget eller har relation till via andra kontakter?Automatiserat:
Använder du Vainu så har du all företagsinformation på ett ställe. Finansiell information, företagsinformation, anställda, sociala medier och mycket mer.
Planera
Manuellt:
Vem ska jag kontakta? När? Har jag koll på vad jag ska säga under bokningssamtalet? Varför ska kundämnet träffa just mig?Automatiserat:
Även här kan du automatisera en hel del. Med Klenty kan säljare skicka mycket personliga e-postmeddelanden som levereras vid rätt tidpunkt genom att skapa olika sekvenser av e-postmeddelanden för olika ändamål. Tillsammans med Pipedrives mötesbokningsfunktion automatiseras hela flödet.
Om du använder 3P kommer du att säkerställa att du fokuserar på rätt kunder och att du själv är både förberedd och påläst.
Vill du veta mer om hur man hittar fler kunder? Manuellt eller automatiserat? Boka då ett möte med mig nedan.
P.S. Både Vainu och Klenty har en bra integration med Pipedrive CRM. D.S.