3 steg för att undvika en uppblåst säljpipeline
Som försäljningschef är en av de mest utmanande uppgifterna att hantera sitt säljteams säljpipeline. Med tiden blir säljpipelinen uppblåst av affärsmöjligheter som inte längre är aktuella och relevanta. Men genom att använda tre enkla steg så kan du hjälpa ditt säljteam att bättre hantera sina affärsmöjligheter och förhindra en uppblåst säljpipeline och en högst irrelevant säljprognos (som baseras på affärerna i säljpipelinen).
Låt ditt CRM hjälpa dig att prioritera rätt affärsmöjligheter
Finns det några likheter mellan en säljare och en orienterare? Absolut, båda behöver veta var de är, vart de ska samt hur de ska ta sig dit på bästa sätt. Men har säljaren lika bra hjälpmedel som orienteraren? Några kanske, men alla andra då? Hur kan man ändra på det?
Pipedrive CRM får toppbetyg
Användarna av olika CRM har sagt sitt. Pipedrive har fått toppbetyg och är det CRM som definieras som ledare. Extra kul att vara Pipedrive Expert Partner.
Pipedrivers: när ska du använda tidslinje vyn?
När du säljer kan du behöva få en visuell representation av dina historiska aktiviteter med en specifik kontakt på ett företag eller ett företag med alla dess kontakter. Detta är ett snabbt sätt att säkerställa att inga viktiga kontakter försummas. Så här gör du i Pipedrive CRM…
Så undviker du "Valley of Death"
Många företag skickar offerter med e-post till sina kunder och därefter tappar de totalt kontrollen. De har ingen aning vad kunden gör med offerten, om de överhuvudtaget öppnat mejlet. Känner du igen dig? Hur kan man då återta kontrollen över skickade offerter? Använd: GetAccept!
Zapier - en räddare i nöden!
I veckan ställdes jag inför ett stort problem. Jag behövde till Pipedrive CRM importera information om avslutade affärer tre år tillbaka i tiden. Det var ofantligt många produkter till gigantiskt många affärer. Problemet var att till avslutade affärer läsa in vilka produkter som ingick och där fanns det ingen standardlösning. Så har löste jag problemet…
Pipedrive + Pointagram = SANT
Nu var det dags att hitta ett verktyg som kan visualisera spelifiering (gamification) utifrån vilka aktiviteter som utförs i Pipedrive samt vilka affärer som vi vinner. Som vanligt så skannar jag Pipedrives marknadsplats för att se vilka app alternativ som finns tillgängliga. Jag valde Pointagram därför att…
Förenkla och effektivera säljarens vardag
Jag har använt många olika CRM system under min yrkeskarriär. Det startade med Excel (inget CRM system men företaget jag jobbade på trodde det), Siebel, SuperOffice, Salesforce, Lime, Milestone Selling och nu använder jag Pipedrive.
Ett säljstödssystem, eller CRM, ska i första hand hjälpa säljare att effektivisera sitt arbete och i andra hand tillfredsställa övriga organisationen med olika funktioner. Varför blev det då pipedrive?
Hur får du med dig personalen i en förändring?
Hur många gånger har inte införandet av CRM system havererat? Varför då? Därför att det saknats delaktighet från säljarna samt att ingen fokuserat på att svara på säljarna frågor som “What´s in it for me?” Oftast är det ledningen som vill få kontroll på säljorganisationen, inte ge säljarna ett verktyg för att effektivera vardagen. Hur gör man då ifall man vill införa ett nytt CRM stöd?
Ta kontroll över dina offerter!
Som jag nämnt tidigare så är jag 100% digital i mitt arbete. När allt är digitaliserat vill man också uppnå en hög integration mellan olika system. Det är ett enormt slöseri med tid att mata in samma information flera gånger i olika system.
Hjärtat i min digitalisering är mitt CRM som är pipedrive. Jag har flera integration men saknade integration mot mitt dåvarande offertverktyg. Jag började analysera olika system och mitt slutgiltiga val blev…
Hur påverkar GDPR tre viktiga säljsituationer?
Även när du säljer till ett företag, interagerar du med individer och deras personuppgifter varje dag, vilket innebär att många av dina aktiviteter faller under GDPR-omfattningen. Vad gäller?
Effektivisera och automatisera försäljningsarbetet
När jag startade Vojigo hade jag som ambition att bli så digital som möjligt. Jag har digitaliserat allt, det enda jag har i papper är mina visitkort (finns digitalt också).
Vilka digitala verktyg använder jag då?
Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?
Många företag jag träffat har ett CRM system men dock inte alla. En del företag har valt att hålla ihop CRM delen som en del av företagets affärssystem. Oftast för att slippa kostsam integration mellan IT-system. I de flesta fall ingick CRM modulen på "köpet" och de har inte gjort ett aktivt val utifrån vad som är bäst för säljorganisationen.
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 73
- Digitalisering 110
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 51
- Pipedrive 65
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 7
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7