
Storytelling - nytt eller urgammalt?
Storytelling är inget nytt. Att kommunicera med berättelser är 250 000 år gammalt och är det äldsta sättet att kommunicera människa till människa. Därefter kommer rita vilket är 27 000 år gammalt, skriften kom för 3 500 år sedan och det senaste, Powerpoint, ett av våra mest använda presentationsverktyg, har "bara" 28 år på nacken. Storytelling är ...

Utöka kundkretsen - be om referenser
Hur gör du när du väljer restaurang eller väljer film då du gör ett biobesök. Går du på rekommendationer av andra eller väljer du helt själv?
För någon vecka skrev jag om hur man får effektivitet i att ringa "kalla samtal", men kan man få dem lite "varmare"? Svaret är JA.
Men hur gör man då?

Hur får jag tid att ringa "kalla samtal"?
Varje säljare har arbetsdagar som av och till är kaotiska. De kan ha planerat ett antal uppgifter som de vill göra, men redan före kl.09, skjuts planen i sank. En viktig kund ringer och har ett problem, det finns e-post med tekniska och komplicerade frågor att besvara, ett möte drar ut på tiden och plötsligt är planen förstörd. Ofta blir det att ringa kalla samtal till kunder som nedprioriteras, det hanns inte med.
Det finns en enkel lösning, säger John Klymshyn, författare till Move the Sale Forward.
"20-call burst" är vad som krävs.

Har du koll på kundernas beslutsprocess?
Allt för många gånger har jag varit med om att säljare säger sig ha koll på affären. Tyvärr alltför ofta, när vi förlorat, så visar det sig att vi inte haft koll på kundernas beslutsprocess.

The ultimate guide to sales success
Jag läste en e-book under helgen (som jag laddat ned från LinkedIn) med titeln: THE ULTIMATE GUIDE TO SALES SUCCESS IN 2017 THROUGH SALES MATH.
Jag fick några nya insikter samt bekräftade några andra jag redan haft. Här kommer de bästa:

Hur lyckas med förändringar?
”- Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att leda, ingenting så osäkert i framgång som att söka införa en ny tingens ordning. Den som förändrar får nämligen som motståndare alla dem, som lyckats väl i de gamla spåren och endast ljumma försvarare i dem som kan tänkas fungera i det nya.”

Kundklagomål - är det bra eller dåligt?
I mitt senaste inlägg skrev jag om kundnöjdhet och hur man kan arbeta med det genom kvalitativa kundintervjuer. Men det finns fler sätt att skapa nöjda kunder. Ett är att hantera kundklagomål på ett konstruktivt sätt. Jag googlade på ordet "kundklagomål" och fick 16 800 träffar. Många företag har insett vikten av att hantera kundklagomål. Har ditt företag gjort det?

Hur vet vi om kunden är nöjd?
En del företag mäter inte kundnöjdhet. Andra jagar ett kundnöjdhetsindex och vill bara veta siffran. Men vad ligger bakom siffran, är det bra eller dåligt?
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 74
- Digitalisering 111
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 52
- Pipedrive 67
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 8
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7