Personlig effektivitet

Har du rätt inställt fokus?

Har du rätt inställt fokus?

Har du någon gång varit med om att saker som du fokuserat på (medvetet eller omedvetet) dykt upp mitt framför näsan på dig? När jag skulle köpa en ny Audi, så såg jag Audis överallt. När min fru var gravid, så såg vi stora magar överallt, men var det fler stora magar ute än tidigare? Nej, men vårt fokus var inställt på det, därför såg vi det i bruset av allt annat. Det är det retikulära aktiveringssystemet (RAS) som hjälper oss att hålla fokus på det som är viktigt just nu.

Hur kan då RAS hjälpa oss i olika kundsituationer?

Eliminera slöserier

Eliminera slöserier

Det kanske mest demokratiska instrument som står oss alla till förfogande är att vi alla har lika mycket tid till förfogande. Det spelar ingen roll om du är president eller säljare, du har fortfarande 24 timmar om dygnet att få ut den livskvalitet som du har tänkt dig.

Slösar du bort din tid? eller slösar andra bort din tid? Så vad ska du göra åt det? Målet är att få mer värdeskapande tid! INTE att jobba mer.

Äggklockan hjälper dig att få mer gjort

Äggklockan hjälper dig att få mer gjort

Tekniken är utvecklad på 80–talet av Francesco Cirillo och är baserad på idén att kortare pauser gör att du blir mer effektiv då hjärnan får vila. Ordet Pomodoro kommer från italienskans ord för tomat och används därför att Cirillo använde en tomatäggklocka under sin studietid på universitetet (källa: Wikipedia).

Hur gör man då?

Tar du dig tid att stanna upp och reflektera?

Tar du dig tid att stanna upp och reflektera?

Hur ofta tar du dig tid att stanna upp och reflektera? Varje dag? varje vecka? varje månad? eller år? Om du vill bli bättre på det du gör, behöver du kontinuerligt utvärdera det du gör, korrigera brister, förstärka styrkor och sedan testa det nya förbättrade arbetssättet. 

Brukar du reflektera? Om inte, varför inte börja NU!

Hur får jag tid att ringa "kalla samtal"?

Hur får jag tid att ringa "kalla samtal"?

Varje säljare har arbetsdagar som av och till är kaotiska. De kan ha planerat ett antal uppgifter som de vill göra, men redan före kl.09, skjuts planen i sank. En viktig kund ringer och har ett problem, det finns e-post med tekniska och komplicerade frågor att besvara, ett möte drar ut på tiden och plötsligt är planen förstörd. Ofta blir det att ringa kalla samtal till kunder som nedprioriteras, det hanns inte med.

Det finns en enkel lösning, säger John Klymshyn, författare till Move the Sale Forward
"20-call burst" är vad som krävs.