3 steg för att undvika en uppblåst säljpipeline
Som försäljningschef är en av de mest utmanande uppgifterna att hantera sitt säljteams säljpipeline. Med tiden blir säljpipelinen uppblåst av affärsmöjligheter som inte längre är aktuella och relevanta. Men genom att använda tre enkla steg så kan du hjälpa ditt säljteam att bättre hantera sina affärsmöjligheter och förhindra en uppblåst säljpipeline och en högst irrelevant säljprognos (som baseras på affärerna i säljpipelinen).
Så undviker du "Valley of Death"
Många företag skickar offerter med e-post till sina kunder och därefter tappar de totalt kontrollen. De har ingen aning vad kunden gör med offerten, om de överhuvudtaget öppnat mejlet. Känner du igen dig? Hur kan man då återta kontrollen över skickade offerter? Använd: GetAccept!
Med online säljträning händer det!
Äntligen, nu är det dags...
Lanseringen av mitt nya online B2B säljträningsprogram: 7 steg till ökade säljprestationer.
Ta kontroll över säljprocesserna!
Genom att göra jobbet TILLSAMMANS får man dessutom förankringsarbetet på köpet. När vi avslutar dagen så säger alla "SÅ SKA VI JOBBA". Om jag skulle rita upp processen så skulle införsäljningen av resultatet ta väldigt lång tid, om det överhuvudtaget skulle accepteras.
Två av kunderna som gjort denna resa är Elpress och Coreit. Så här säger de om arbetet:
Följer du en upptrampad väg när du säljer eller måste du spåra?
Hur gör du när du jobbar med försäljning? Har ni ett beskrivet arbetssätt inom ditt företag? Jag har träffat ett antal företag som inte har någon kokbok och det får jag belägg för i statistiken.
Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?
Många företag jag träffat har ett CRM system men dock inte alla. En del företag har valt att hålla ihop CRM delen som en del av företagets affärssystem. Oftast för att slippa kostsam integration mellan IT-system. I de flesta fall ingick CRM modulen på "köpet" och de har inte gjort ett aktivt val utifrån vad som är bäst för säljorganisationen.
Varför är struktur inte lika viktigt inom sälj som inom leveransprojekt?
I veckans bloggartikel adresserar jag bristande struktur inom försäljning. Vem skulle idag köra ett leveransprojekt utan att ha någon form av projektmodell och projektplan? Ingen! Varför ska vi då göra det inom försäljning?
bpm.online har gjort en undersökning som visar att: 40% av säljorganisationerna har inget beskrivet arbetssätt! Hur ser det ut hos er?
The ultimate guide to sales success
Jag läste en e-book under helgen (som jag laddat ned från LinkedIn) med titeln: THE ULTIMATE GUIDE TO SALES SUCCESS IN 2017 THROUGH SALES MATH.
Jag fick några nya insikter samt bekräftade några andra jag redan haft. Här kommer de bästa:
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 73
- Digitalisering 110
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 51
- Pipedrive 65
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 7
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7