3 steg för att undvika en uppblåst säljpipeline
CRM, Försäljningsprocesser, Pipedrive Torbjörn Johansson CRM, Försäljningsprocesser, Pipedrive Torbjörn Johansson

3 steg för att undvika en uppblåst säljpipeline

Som försäljningschef är en av de mest utmanande uppgifterna att hantera sitt säljteams säljpipeline. Med tiden blir säljpipelinen uppblåst av affärsmöjligheter som inte längre är aktuella och relevanta. Men genom att använda tre enkla steg så kan du hjälpa ditt säljteam att bättre hantera sina affärsmöjligheter och förhindra en uppblåst säljpipeline och en högst irrelevant säljprognos (som baseras på affärerna i säljpipelinen).

Läs mer
Ta kontroll över säljprocesserna!
Förändringsledning, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson Förändringsledning, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson

Ta kontroll över säljprocesserna!

Genom att göra jobbet TILLSAMMANS får man dessutom förankringsarbetet på köpet. När vi avslutar dagen så säger alla "SÅ SKA VI JOBBA". Om jag skulle rita upp processen så skulle införsäljningen av resultatet ta väldigt lång tid, om det överhuvudtaget skulle accepteras.

Två av kunderna som gjort denna resa är Elpress och Coreit. Så här säger de om arbetet:

Läs mer
Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?
CRM, Säljkultur, Digitalisering, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson CRM, Säljkultur, Digitalisering, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson

Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?

Många företag jag träffat har ett CRM system men dock inte alla. En del företag har valt att hålla ihop CRM delen som en del av företagets affärssystem. Oftast för att slippa kostsam integration mellan IT-system. I de flesta fall ingick CRM modulen på "köpet" och de har inte gjort ett aktivt val utifrån vad som är bäst för säljorganisationen.

Läs mer
Varför är struktur inte lika viktigt inom sälj som inom leveransprojekt?
Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson

Varför är struktur inte lika viktigt inom sälj som inom leveransprojekt?

I veckans bloggartikel adresserar jag bristande struktur inom försäljning. Vem skulle idag köra ett leveransprojekt utan att ha någon form av projektmodell och projektplan? Ingen! Varför ska vi då göra det inom försäljning?

bpm.online har gjort en undersökning som visar att: 40% av säljorganisationerna har inget beskrivet arbetssätt! Hur ser det ut hos er?

Läs mer