Pipedrive + Pointagram = SANT
Nu var det dags att hitta ett verktyg som kan visualisera spelifiering (gamification) utifrån vilka aktiviteter som utförs i Pipedrive samt vilka affärer som vi vinner. Som vanligt så skannar jag Pipedrives marknadsplats för att se vilka app alternativ som finns tillgängliga. Jag valde Pointagram därför att…
Varför "gamification" inom försäljning?
Spelifiering triggar belöningssystemet hos individen och kan öka motivationen och konkurrensen inom försäljningsavdelningen för att generera nya resultat. Men är detta något nytt?
Förenkla och effektivera säljarens vardag
Jag har använt många olika CRM system under min yrkeskarriär. Det startade med Excel (inget CRM system men företaget jag jobbade på trodde det), Siebel, SuperOffice, Salesforce, Lime, Milestone Selling och nu använder jag Pipedrive.
Ett säljstödssystem, eller CRM, ska i första hand hjälpa säljare att effektivisera sitt arbete och i andra hand tillfredsställa övriga organisationen med olika funktioner. Varför blev det då pipedrive?
Ta kontroll över dina offerter!
Som jag nämnt tidigare så är jag 100% digital i mitt arbete. När allt är digitaliserat vill man också uppnå en hög integration mellan olika system. Det är ett enormt slöseri med tid att mata in samma information flera gånger i olika system.
Hjärtat i min digitalisering är mitt CRM som är pipedrive. Jag har flera integration men saknade integration mot mitt dåvarande offertverktyg. Jag började analysera olika system och mitt slutgiltiga val blev…
Hur påverkar GDPR tre viktiga säljsituationer?
Även när du säljer till ett företag, interagerar du med individer och deras personuppgifter varje dag, vilket innebär att många av dina aktiviteter faller under GDPR-omfattningen. Vad gäller?
Vilken användarnivå är du på LinkedIn?
Jag var med på ett webinar om Social Selling och LinkedIn för ett tag sedan där jag fick se en bild som jag fastande för. Den beskriver fem olika mognadsnivåer hos användare på LinkedIn och nyttan med varje nivå. Här kommer en kort beskrivning av dessa.
Effektivisera och automatisera försäljningsarbetet
När jag startade Vojigo hade jag som ambition att bli så digital som möjligt. Jag har digitaliserat allt, det enda jag har i papper är mina visitkort (finns digitalt också).
Vilka digitala verktyg använder jag då?
Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?
Många företag jag träffat har ett CRM system men dock inte alla. En del företag har valt att hålla ihop CRM delen som en del av företagets affärssystem. Oftast för att slippa kostsam integration mellan IT-system. I de flesta fall ingick CRM modulen på "köpet" och de har inte gjort ett aktivt val utifrån vad som är bäst för säljorganisationen.
Att presentera i dialogform
Hur kan man då uppnå samma flexibilitet som gamla OH-bladen, men elektroniskt? Jag letade på nätet och hittade en produkt som uppfyllde alla mina önskemål inom området "Conversational Presenting".
Vill du veta vilken produkt det var?
Öka försäljningen genom samverkan med marknadsavdelningen
Vem har inte jobbat i organisationer där samarbetet gnisslat mellan sälj och marknad? Det jag ska belysa idag är nyttan av samarbete mellan marknads- och säljorganisationen.
Enligt de senaste forskningsstudierna, visar det att företag som samordnar sin försäljning och marknadsföring genererade 208% mer intäkter från sina marknadsföringsinsatser.
- AI 5
- Behovsanalys 6
- CRM 73
- Digitalisering 110
- Försäljningsprocesser 28
- Förändringsledning 13
- GDPR 3
- Gamification 6
- Hitta affärsmöjligheter 25
- Integrationer 15
- Interna säljmöten 6
- Key Account Management 7
- Kunderbjudande 12
- Kundmötet 34
- Kundnöjdhet 8
- Lead Nurturing 4
- Motiverande mål/mätetal 20
- Personlig effektivitet 51
- Pipedrive 65
- Prioritera kunder 4
- Samspel sälj och marknad 7
- Social Selling 2
- Strategi 6
- Säljcoaching 10
- Säljkultur 8
- Öka sannolikheten 7