Pipedrive + Pointagram = SANT
Digitalisering, CRM, Gamification Torbjörn Johansson Digitalisering, CRM, Gamification Torbjörn Johansson

Pipedrive + Pointagram = SANT

Nu var det dags att hitta ett verktyg som kan visualisera spelifiering (gamification) utifrån vilka aktiviteter som utförs i Pipedrive samt vilka affärer som vi vinner. Som vanligt så skannar jag Pipedrives marknadsplats för att se vilka app alternativ som finns tillgängliga. Jag valde Pointagram därför att…

Läs mer
Förenkla och effektivera säljarens vardag
CRM, Digitalisering Torbjörn Johansson CRM, Digitalisering Torbjörn Johansson

Förenkla och effektivera säljarens vardag

Jag har använt många olika CRM system under min yrkeskarriär. Det startade med Excel (inget CRM system men företaget jag jobbade på trodde det), Siebel, SuperOffice, Salesforce, Lime, Milestone Selling och nu använder jag Pipedrive.

Ett säljstödssystem, eller CRM, ska i första hand hjälpa säljare att effektivisera sitt arbete och i andra hand tillfredsställa övriga organisationen med olika funktioner. Varför blev det då pipedrive?

Läs mer
Ta kontroll över dina offerter!
CRM, Personlig effektivitet, Digitalisering, Integrationer Torbjörn Johansson CRM, Personlig effektivitet, Digitalisering, Integrationer Torbjörn Johansson

Ta kontroll över dina offerter!

Som jag nämnt tidigare så är jag 100% digital i mitt arbete. När allt är digitaliserat vill man också uppnå en hög integration mellan olika system. Det är ett enormt slöseri med tid att mata in samma information flera gånger i olika system.

Hjärtat i min digitalisering är mitt CRM som är pipedrive. Jag har flera integration men saknade integration mot mitt dåvarande offertverktyg. Jag började analysera olika system och mitt slutgiltiga val blev…

Läs mer
Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?
CRM, Säljkultur, Digitalisering, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson CRM, Säljkultur, Digitalisering, Försäljningsprocesser Torbjörn Johansson

Varför är CRM systemen sällan uppdaterade?

Många företag jag träffat har ett CRM system men dock inte alla. En del företag har valt att hålla ihop CRM delen som en del av företagets affärssystem. Oftast för att slippa kostsam integration mellan IT-system. I de flesta fall ingick CRM modulen på "köpet" och de har inte gjort ett aktivt val utifrån vad som är bäst för säljorganisationen.

Läs mer
Öka försäljningen genom samverkan med marknadsavdelningen
Hitta affärsmöjligheter, Digitalisering Torbjörn Johansson Hitta affärsmöjligheter, Digitalisering Torbjörn Johansson

Öka försäljningen genom samverkan med marknadsavdelningen

Vem har inte jobbat i organisationer där samarbetet gnisslat mellan sälj och marknad? Det jag ska belysa idag är nyttan av samarbete mellan marknads- och säljorganisationen.

Enligt de senaste forskningsstudierna, visar det att företag som samordnar sin försäljning och marknadsföring genererade 208% mer intäkter från sina marknadsföringsinsatser.

Läs mer