I tidigare blogginlägg har jag beskrivit vikten av samarbete mellan funktionerna marknad och försäljning där gemensamma mätetal är en framgångsfaktor. Där nämnde jag lite övergripande begreppet Sales Qualified Lead, du är det dags att borra lite djupare i begreppet. Vad menar vi då med en Sales Qualified Lead?
Vad är en Sales Qualified Lead (SQL)?
En Sales Qualified Lead (SQL) är en potentiell kund (prospekt) som har förflyttats till säljpipelinen efter att uttryckt tillräckligt intresse för din produkt eller tjänst. Vanligtvis har den passerat marknadsavdelningen som en Marketing Qualified Lead (MQL). Nu kan säljteamet arbeta vidare med att konvertera prospektet till en betalande kund.
Vilka olika kriterier bekräftar ett visat intresse?
Nedan hittar du några av de vanligaste aktiviteterna.
De har bekräftat ett behov
De har bokat ett möte med en säljare
De har bokat in sig på en demo
SQLerna är har bekräftat ett behov och är redo att ta ett köpbeslut.
Här kommer ett exempel som jag själv använder.
Dra nytta från tiden som MQL
När du pratar med SQLer bör du förbereda dig precis som vanligt, men du bör också använda dig av informationen som samlats in under den utvecklande MQL-fasen. Till exempel bör du veta vad ett prospekt har laddat ner och vägen de tog för att bli en SQL.
Sedan är det dags att prata med dem och förstå deras situation och utmaningar (behov) så att du blir medveten om hur din produkt/tjänst kan skapa nytta för dem.
SLUTSATS
Om SQL prospektet hanterats korrekt som MQL så är sannolikheten att vinna affären mycket stor.
Vill du läsa mer i ämnet “förbättra samspelet mellan försäljning och marknadsföring” så rekommenderar jag följande artiklar:
Sociala medier kan förbättra samspelet mellan sälj och marknad