Många företag jag träffar arbetar med säljprognoser i Excel. I bästa fall har man exporterat data från något CRM men i många fall så är CRM=Excel. Excel är ett kalkylark byggt för att just räkna utifrån värden i rader och kolumner. Tyvärr är många CRM också ordnade och visualiserade i just rader och kolumner.
Vem har inte suttit på ett säljmöte då man ska motivera och försvara när en affär ska landa, men det borde finnas hjälp att få?
I den normala pipeline vyn i Pipedrive CRM, sorteras alla affärer utifrån hur de ligger i respektive processteg samt förfallodatum på aktiviteterna. Detta har jag beskrivit i en annan bloggartikel.
I Pipedrive CRM så finns också en prognosdel där man utifrån “förväntat avslutsdatum” kan summera upp hur olika hur de olika affärerna bidrar till säljresultatet per tidsintervall. Då sorteras affärerna i valbart intervall: vecka, månad eller kvartal. I exemplet nedan har jag valt månad. Uppsummerat ser man både öppna och vunna affärer där bidraget är det vägda värdet (sannolikheten multiplicerat med ordervärdet).
Under varje affär finns ett grönt streck som visar affärens läge i säljprocessen. Om affären ligger för avslut i närtid men är i tidig fas i säljprocessen är det nog inte troligt att det blir ett avslut. Genom att dra affären till trolig ny avslutsmånad kan man enkelt ändra avslutsdatum genom välja nytt datum i kalendern.
Du kan även lägga till aktiviteter i denna vyn genom att klicka på aktivitetssymbolen på respektive affär.
Jag tycker denna vyn är utmärkt att använda under säljmöten när man går igenom affärsläget. Då kan man snabbt göra förändringar utifrån det resonemang man har i säljgrupperingen.