Hur låter ditt varumärke?

Från öra till hjärta – hur musik och ljud väcker känslor och bygger varumärke

Varför använda ljudburen marknadsföring för att bygga sitt varumärke?

Musik har bevisad effekt på såväl inlärning och minnet, och forskningen är tydlig: våra hjärnor är programmerade för att vara mottagliga för ljud och musik – en programmering betingad av evolutionen och därmed immun mot snabba tekniska förändringar i medielandskapet. Vår hjärna kommer aldrig bli omodern och inget väcker så mycket känslor som musik.  Forskningsresultat från Sverige och utomlands visar att ljudburen marknadsföring bidrar i varumärkessök med i snitt 18%, och toppade inom området ”konfektion och inredning” på 41%. Studien visar tydligt att ljud och musik påverkar känslor som leder till handling.

Och hur bygger man ett starkt varumärke? Jo, med känslor. Den mer primitiva ”känslohjärnan” vinner nästan varje gång över den evolutionärt nyare ”tankehjärnan” när det kommer till beslutsfattande. Detta gynnar så klart de varumärken som väcker starkast känslor hos mottagaren, vilket görs genom att stimulera så många sinnen som möjligt – framför allt hörseln. Att ljudmediet är en högeffektiv yta för påverkan är uppenbar när man trendspanar. Radio är starkare än någonsin och under 2018 krossades för första gången miljard-spärren i reklamköp i radio och poddar har på kort tid blivit en självklar del i gemene mans mediekonsumtion. Effekterna av detta låter inte vänta på sig och forskning visar att reklam med tydlig ljudlogotyp har dubbelt så stor chans att bli ihågkommen. Precis som företag anser det självklart att använda en enhetlig grafisk profil när de syns, bör företag tänka likadant med ljud och musik – oberoende av medie och plattform.

 11 starka argument varför ditt varumärke bör investera i ljud 2021:

  1. Åtta av tio köpbeslut baseras på känslor. Ljud ÄR känslor - med rätt ljud och musik kan man nå effekt, därför ställer vi frågan ”Hur låter ditt varumärke”? 

  2. Ljudstrategin påverkar även din tv-investering, 61 procent av tittarna vänder sig bort från skärmen så annonsörer idag behöver en ljudlogga som kan ge en röst till varumärket.

  3. Radio har högst ROI av traditionella medier, den genererar i snitt 2,3 x investeringen tillbaka i vinst till annonsören.

  4. Edison Researchs studie visar att podcast-lyssnare är mer mottagna för att höra reklammeddelanden under sin favorit-podcast, 45 procent är villiga att besöka annonsörens webbplats, 42 procent överväger en ny produkt eller tjänst och 37 procent samlar in mer information om produkten. 

  5. Radio har en stark positiv synergieffekt på digitala medier och sök blir i snitt 20-30 procent mer effektivt i kombination med radio.

  6. Människan uppfattar tusentals skillnader i tonhöjd, men bara ett hundratal olika färger. 87 procent av alla varumärken har visuella guidelines medan knappt 17 procent har riktlinjer för ljud. Lyssna till hur du med byte av små ljuddetaljer kan göra skillnad mellan att 83 procent blir olyckliga eller 87 procent blir glada.

  7. Voice shopping förväntas nå 40 miljarder dollar år 2022 och en undersökning visar att konsumenter är mindre benägna att säga en varumärkessökning jämfört med att skriva en. Det innebär att brand-sökningar kommer att minska i takt med att röstsökningar ökar. 

  8. 70 procent anger att de använder ett mer naturligt språk när de söker med rösten jämfört en sökning i text, för varumärken kommer det därför inte att räcka att ”bara” vara Top of Mind utan man behöver även vara Tip of Tongue.

  9. Mindshare NeuroLabs mätning visar att 21 procent av mottagarna visade högre emotionell reaktion när dom bara fick lyssna till budskapet och de var tre gånger mer positiva till varumärket än de som både fick både se och höra reklamen.

  10. 31 procent av smartphone-användarna i världen aktiverar röstsök varje vecka. 2020 beräknas hälften av alla sök i USA vara röstsök och snart blir det svårt för svenska annonsörer att inte ha en voice-strategi.

  11. När produkt och pris är likvärdiga väljer köparen oftast det starkaste varumärket. Hur starkt varumärke ett företag har beror ofta till stor del på hur de marknadsför sig. Ljudburen marknadsföring är bra på att bygga varumärken då våra hjärnor är programmerade att komma ihåg ljud.

 

Källa: Utdrag från Byråvärlden och Bauer Media.

Bauer Media är Sveriges största fristående radioföretag med närmare 5 miljoner lyssnare varje vecka. Våra radiostationer är Mix Megapol, NRJ, Rockklassiker, Vinyl FM och Svensk Pop samt playtjänsten RadioPlay.
— Gästbloggare: Henrik Wikström

Vill du komma i kontakt med Henrik? Mejla honom här: henrik.wikstrom@bauermedia.se

P.S. Klicka här om du vill höra hur Vojigo låter D.S

Med säljträning händer det!
— Torbjörn @Vojigo