Jag jobbar med ett kunduppdrag där de önskar skapa snygga rapporter utifrån ifyllda formulär skapade i Typeform. Hittade ingen bra lösning direkt men skrev ett inlägg i Typeform Community och ganska snabbt fick jag ett svar som visade sig vara en bra lösning.
Lösningen var att integrera Typeform med Google Sheets (Kalkylark) Vid varje ifyllt formulär skapas en ny rad i Kalkylarket. Då hade jag löst indata problemet.
Steg två vara att hitta en rapportgenerator som utifrån raden i kalkylarket kan skapa en snygg PDF rapport. Lösningen var att installera tillägget “Document Studio” till Google Kalkylark. Där kunde jag specificera hur jag ville att dokumentet skulle hanteras, indata, rapportmallen, namnsättning av PDF rapporten och var den skulle sparas på Google Drive.
Rapportmallen skapade jag också i Google Kalkylark vilket medförde stora friheter att formatera mallen som kunden ville ha den.
Jag kopierade rubrik-kolumnerna från indata filen och klistrade in den som “Transponerad” i rapportmallen. Det innebar att kolumnerna blir rader i rapport mallen.
För att få in information från indata filen använde jag {{variabel från Typeform}}.
På detta sätt genereras PDF rapporter automatiskt så fort någon svarat på ett Typeform formulär.
Inget manuellt arbete efter det att strukturen skapats, genialt eller hur?
Det blir inte sämre av att “Document Studio” bara kostar $4,95 per månad /användare då ett årsavtal tecknas ($59,40 per år).
Vill du veta mer om Typeform och integrationer med andra system så kan du boka ett möte med mig nedan.