I Pipedrive har det länge gått att ringa från Pipedrives mobilapp och möjlighet att prata in anteckningar efteråt.
Det jag saknat är att kunna ringa från webbapplikationen med ett klick. Det har gått om man haft licensen PROFESSIONAL eller ENTERPRISE och då med funktionen Caller. Caller bygger på funktionalitet från Twilio vilket innebär att för varje samtal som genomförs så finns en rörlig tilläggskostnad. För varje Pipedrive användare har man fått 4$ i samtalspott per månad men ringer man mycket så räcker inte det långt. För Call Centers finns det andra appar att koppla på som AirCall, CloudTalk med flera. Även här tillkommer det rörliga och iblanda fasta kostnader.
Det jag upptäckte i veckan var att Pipedrive har infört ytterligare ett sätt. Att koppla mobiltelefonen till Pipedrives webbapplikation. För att få detta att fungera behöver du göra några enkla inställningar i din iPhone eller Android telefon. När det är gjort det så ringer du på följande sätt.
Så här ringer du med ett klick i pipedrive
Klicka på telefonnumret i webbapplikationen och därefter gröna knappen STARTA SAMTAL.
Ett popup fönster öppnas i Pipedrives webbapplikation och där kan du skriva ned dina anteckningar, välja vilken aktivitet du vill koppla samtalet till samt schemalägga nästa aktivitet.
I mobilen får du nu en notis om att ringa, klicka på notisen och telefonnumret kommer fram och välj RING. Du pratar i mobilen som vanligt och noterar det du vill och klickar på SPARA och STÄNG i webbaplikationen.
Det fina är att det tillkommer inga extra kostnader utöver din mobiltaxa som du redan har. Bra eller hur? Dessutom fungerar detta sätt att ringa även för licensen ADVANCED (dock inte ESSENTIAL).
Kanske dags att testa Pipedrive?
Vill du testa Pipedrive CRM, så kan du få en 30-dagars kostnadsfri testperiod genom att klicka på gröna knappen nedan.
P.S. Anmäler du dig själv på pipedrives hemsida får du bara 15 dagars testperiod. D.S.