Det viktigaste att mäta är: FRAMSTEG!

Hur skapar man angelägenhet och motivation inom en säljorganisation och samtidigt ökar försäljningsvolymerna? Ett av svaren är: använd rätt mätetal (KPIer)!

För några år sedan träffade jag Brian Stahlhut Christiansen på LinkedIn. Han presenterade ett koncept (synsätt) som jag aldrig stött på tidigare, Milestone Selling. Det handlade om att mäta rörelsen av affärsmöjligheterna i säljprocessen, med andra ord resultatet av varje aktivitet istället för att mäta antalet aktiviteter som de flesta gör utan koppling till resultat.

Brian har sedan dess varit en stor inspirationskälla för mig och i hans senaste bloggartikel refererade han till ett forskningsresultat som bekräftar Brians koncept om vikten av att mäta framsteg i säljprocessen.

Teresa Amabile är forskningschef på Harvard Business School och har fått doktorsexamen i psykologi från Stanford University. Hon undersöker hur vardagen i organisationer påverkar människor och hur glädje och motivation påverkar resultaten. Nedan kan du se hennes introduktionsfilm som handlar om hennes forskning och bok. Väl investerad tid som förhoppningsvis skapar nya tankar hos dig.

 

Vill du veta mer om hur du skulle kunna använda motiverande mätetal?