Vad krävs för att bli en högpresterare?

Det är en fråga som kan ha många svar. Jag själv försöker att lära mig av de "bästa". Ett utmärkt sätt att få ny energi är att ta del av seminarier, läsa böcker och delta i relevanta nätverk. 

För att bli en högpresterare (stjärna) så behöver man ha både hög vilja och hög förmåga. Vilja handlar om att ha rätt attityd, vara inspirerad och motiverad. Att ha tydliga mål att sträva mot. Förmågan handlar om skicklighet och den uppnår man genom att träna regelbundet. Albert Einstein lär ha sagt att: "Framgång är till 80% attityd och till 20% skicklighet"

Vilja-Förmåga.png

Christer Olsson (föreläsare som jag gillar) pratar mycket om skillnaden mellan att VETA och att GÖRA. Många vet vad man ska göra men väljer att SENNA, inte nu, jag gör det sen. Hur många har inte varit på en utbildning, kommit hem med påfylld energi, men efter två veckor fortsatt att arbeta som man gjorde innan utbildningen. Känner du igen dig? Jag får erkänna att jag själv syndat någon gång.

Ingemar Stenmark har sagt: -”Det verkar som att ju mer jag tränar desto mer tur får jag”. Det spelar ingen roll vem av våra världsstjärnor du väljer ut: Charlotte Kalla, Carolina Klüft, Stefan Holm etc, så har de alla insett att för att bli högpresterande så behöver man ha mål, en plan och sedan träna och åter träna, många timmar varje dag. Mellan varje tävling så tränar de för att göra en bättre prestation nästa gång.

Träning, förberedelse och kontinuerlig coachning är nyckelfaktorer som vägleder och utvecklar ett vinnande team. Säljarna måste förstå marknaden, kundens perspektiv och anpassa budskap och kunddialog till dessa. Detta förutsätter träning och coachning. Och ur säljledningens perspektiv förståelse för vem som behöver coachning och på vad. ”Den som inte ständigt förbättrar sig upphör till slut att vara bra.”

Då till samvetsfrågan. Hur många timmar i veckan tränar du?

  • Utvärderar du varje kundmöte för att ta reda på vad du ska ändra på till nästa möte?

  • Analyserar du affärerna du vinner respektive förlorar?

  • Delar du med dig av bästa praxis till dina kollegor?

  • Hur ser agendan ut på våra gemensamma säljmöten? Finns det tid för reflektion?

  • När var du på ett seminarium senast?

  • Vilken säljbok läste du nyligen?

Om du inte redan är högpresterande, vill du bli det?

Då är det dags att börja nu. Vad ska du då göra lite mer av eller lite mindre av idag jämfört med igår? Lycka till med träningen! 

Olof Röhlander använde metaforen årsringar i sitt senaste veckobrev. Symboliken tycker jag passar väldigt bra med hur man bygger sina färdigheter. För varje nytt år som går adderas nya färdigheter och erfarenheter till i en ny årsring till den samlade kompetensen.

Vill du veta mer om hur man bygger högpresterande säljorganisationer?