Det ska vi fira!

Det ska vi fira!

Jag har skrivit ett blogginlägg per vecka under dryga två år (med uppehåll för jul och sommarsemester) och detta har resulterat i 100 blogginlägg totalt. Jag har fått en hel del positiv feedback men jag vill ha mer. Därför utlyser jag nu en tävling. Priset till vinnaren är ett kostnadsfritt deltagande på mitt säljträningsprogram “7 steg till ökade säljprestationer”. Värde: 9.800 kronor. Så här gör du för att delta…

Zapier - en räddare i nöden!

Zapier - en räddare i nöden!

I veckan ställdes jag inför ett stort problem. Jag behövde till Pipedrive CRM importera information om avslutade affärer tre år tillbaka i tiden. Det var ofantligt många produkter till gigantiskt många affärer. Problemet var att till avslutade affärer läsa in vilka produkter som ingick och där fanns det ingen standardlösning. Så har löste jag problemet…

5 punkter interna säljmöten bör innehålla

5 punkter interna säljmöten bör innehålla

Saknar era interna säljmöten något? Fokuserar era möten på siffror och försäljningsmål, men misslyckas med att inspirera och främja professionell säljutveckling? Hur kan vi då få ut maximalt av vårt interna säljmöte? Låt oss göra det med försäljning eller SALES! Här kommer fem punkter som interna säljmöten bör innehålla:

Kundbemötandet - har det någon betydelse?

Kundbemötandet - har det någon betydelse?

Varför förlorar företag kunder? 68% beror på brist på intresse hos leverantören enligt studien ‘Dialogue Marketing – den ändlösa försäljningen (IBM). Vilka gör man då affärer med? Med dem man GILLAR. Svårare är det inte. Priset kan vara lite högre, produkterna kan vara lite sämre men personalen har förstått hur viktigt KUNDBEMÖTANDET är. Jag ska nu berätta två självupplevda historier om hur olika det kan bli.

Är du rädd för att misslyckas?

Är du rädd för att misslyckas?

Jag är den första att erkänna att jag har gjort en massa misstag och det är jag tacksam för. Så många människor är rädda för att misslyckas att de inte ens försöker. Bortsett från själva misslyckandet är de rädda för att känna sig dumma eller bli generade över sitt misslyckande, och så tar de inte risken.

Att göra fel är bra. Utan fel kan vi inte gå utanför våra komfortzoner. Utan fel kan vi aldrig lära oss vad som fungerar och vad som inte gör det. Utan misstag kan vi inte bli framgångsrika.

Företagskultur är som lagårdslukt....

Företagskultur är som lagårdslukt....

Att skapa vinnarkulturer blir en allt större och viktigare utmaning inom all framtidsinriktad företagsverksamhet. En vinnarkultur präglas av faktorer som: barriärbrytande mål, visionärt tänkande, kollektivt självförtroende, hög mental höjd, låg prestationsångest samt en positiv tankekultur. Följande påståenden kännetecknar vinnarkultur…

Förenkla och effektivera säljarens vardag

Förenkla och effektivera säljarens vardag

Jag har använt många olika CRM system under min yrkeskarriär. Det startade med Excel (inget CRM system men företaget jag jobbade på trodde det), Siebel, SuperOffice, Salesforce, Lime, Milestone Selling och nu använder jag Pipedrive.

Ett säljstödssystem, eller CRM, ska i första hand hjälpa säljare att effektivisera sitt arbete och i andra hand tillfredsställa övriga organisationen med olika funktioner. Varför blev det då pipedrive?

Hur får du med dig personalen i en förändring?

Hur får du med dig personalen i en förändring?

Hur många gånger har inte införandet av CRM system havererat? Varför då? Därför att det saknats delaktighet från säljarna samt att ingen fokuserat på att svara på säljarna frågor som “What´s in it for me?” Oftast är det ledningen som vill få kontroll på säljorganisationen, inte ge säljarna ett verktyg för att effektivera vardagen. Hur gör man då ifall man vill införa ett nytt CRM stöd?

People don’t buy what you do; they buy why you do it!

People don’t buy what you do; they buy why you do it!

Jag har lyssnat på en del TED-Talks genom åren, men det finns en som särskilt utmärker sig. Denna Ted Talk-video från Simon Sinek är ovärderlig och gäller för säljare oberoende bransch eftersom den handlar om hur vår hjärna fungerar. Folk köper från människor som de känner, gillar och litar på. Vill du veta vilken TED-Talk det är?

Dags att ta fram en säljplanering för 2019

Dags att ta fram en säljplanering för 2019

”Om du inte vet vart du ska så spelar det inte heller någon roll vilken väg du tar.” Du kanske känner igen svaret som sjuåriga Alice fick av katten i Lewis Carrolls bok "Alice i underlandet" från 1865 när hon frågar efter vägen. Betydelsen av att vara tydlig och konkret när det gäller målen för en säljorganisation kan inte underskattas.

Men hur gör man då?