Hur får du med dig personalen i en förändring?

Hur får du med dig personalen i en förändring?

Hur många gånger har inte införandet av CRM system havererat? Varför då? Därför att det saknats delaktighet från säljarna samt att ingen fokuserat på att svara på säljarna frågor som “What´s in it for me?” Oftast är det ledningen som vill få kontroll på säljorganisationen, inte ge säljarna ett verktyg för att effektivera vardagen. Hur gör man då ifall man vill införa ett nytt CRM stöd?

People don’t buy what you do; they buy why you do it!

People don’t buy what you do; they buy why you do it!

Jag har lyssnat på en del TED-Talks genom åren, men det finns en som särskilt utmärker sig. Denna Ted Talk-video från Simon Sinek är ovärderlig och gäller för säljare oberoende bransch eftersom den handlar om hur vår hjärna fungerar. Folk köper från människor som de känner, gillar och litar på. Vill du veta vilken TED-Talk det är?

Dags att ta fram en säljplanering för 2019

Dags att ta fram en säljplanering för 2019

”Om du inte vet vart du ska så spelar det inte heller någon roll vilken väg du tar.” Du kanske känner igen svaret som sjuåriga Alice fick av katten i Lewis Carrolls bok "Alice i underlandet" från 1865 när hon frågar efter vägen. Betydelsen av att vara tydlig och konkret när det gäller målen för en säljorganisation kan inte underskattas.

Men hur gör man då?

Ta kontroll över dina offerter!

Ta kontroll över dina offerter!

Som jag nämnt tidigare så är jag 100% digital i mitt arbete. När allt är digitaliserat vill man också uppnå en hög integration mellan olika system. Det är ett enormt slöseri med tid att mata in samma information flera gånger i olika system.

Hjärtat i min digitalisering är mitt CRM som är pipedrive. Jag har flera integration men saknade integration mot mitt dåvarande offertverktyg. Jag började analysera olika system och mitt slutgiltiga val blev…

Vilken är den BÄSTA boken du läst? (inom B2B försäljning)

Vilken är den BÄSTA boken du läst? (inom B2B försäljning)

Jag har läst en hel del böcker under min yrkeskarriär. Författare som Brian Tracy, Bruce King, Neil Reckham med flera. Ändå slår ingen den första säljboken jag läste som är skriven av…

...men jag är ingen säljare, eller?

...men jag är ingen säljare, eller?

“Jag är ingen säljare” har jag sagt vid ett flertal gånger under min yrkeskarriär. Orsaken var att jag förknippade ordet “säljare” med personen på bilden, en person som försöker sälja något som jag inte behöver och efteråt ångrar att jag har köpt. Men idag har jag blivit klokare. Att vara säljare är bland det finaste man kan vara. Tänk att vara kundens problemlösare och strategiska rådgivare, häftigt eller hur? Vad har du för bild av en säljare?

När jobbar du, egentligen?

När jobbar du, egentligen?

Hur många gånger har jag inte hittat lösningar på ett kundproblem då jag inte tänkt på det alls. Det bara poppar upp som popcorn när jag står i duschen, klipper gräsmattan eller när jag ska somna.  Det som krävs är att jag ställt frågan så att hjärnan kan arbeta i lugn och ro och leta i minnesbankerna som jag i medvetet tillstånd inte har tillgång till. 
Vilka händelser kan då innebära nya affärsmöjligheter?

Sluta slösa med din säljcoachningstid

Sluta slösa med din säljcoachningstid

Det flesta är nog överens om vikten av säljcoachning. Modern B2B försäljning är komplex, och säljare behöver meningsfullt stöd för att lyckas. Säljcoachning faller snabbt in i rutan "viktigt, men inte brådskande" tidskategori. De flesta säljchefer vet redan om vikten av säljcoachning. Vad de kämpar med är: hur man gör det mer effektivt?

Vill du överträffa dina säljmål 2019? Ligger du redan efter?

Vill du överträffa dina säljmål 2019? Ligger du redan efter?

De flesta har inte börjat fundera på 2019 år försäljningsmål utan har fullt upp med att slutföra 2018. Men är det inte dags att börja fundera på 2019? Varför då kanske du undrar? Hur kan jag ställa frågan: "Är du redan efter?" Därför att starten 2019 är en konsekvens av slutet 2018.

Med säljträning händer det!

Med säljträning händer det!

Hur kan det komma sig att många lägger ner mycket tid och pengar på att träna på fritiden (förbättra sin hälsa) men inte gör det i jobbet där de spenderar den största delen av dygnets timmar? Svaren jag får är: ”Jag har inte tid”. Men har du råd att inte avsätta tid för att träna för att bli lite bättre och öka dina prestationer på arbetet?

Vem är din största konkurrent inom B2B försäljning?

Vem är din största konkurrent inom B2B försäljning?

Många analytiker hävdar - och många säljare skulle nog hålla med - att dagens största konkurrent inte är någon annan liknande leverantör, utan ”status quo”. Ett "gör ingenting" eller "ändra ingenting" beslut är nu det vanligaste resultatet från komplexa B2B inköpsprocesser.

Att tävla mot status quo kräver att vi lyckas etablera en tydlig insikt hos våra kunder mellan de negativa följderna av att fortsätta på sin nuvarande bana och de positiva fördelarna som omfattar behovet av förändringen. Om vi inte kan det, är det då sannolikt att de kommer att initiera en förändring?

Att leda genom att visa vägen

Att leda genom att visa vägen

Min tes är att du kan inte förvänta dig något av någon annan som du själv inte gör.

Bra ledare, leder genom att själv göra. Genom "walk the talk" blir du en person som andra vill följa. När en ledare säger en sak, men gör en annan, förstör de förtroendet - vilket är kritiskt för ett produktivt ledarskap. Här är 10 av många sätt att leda genom exempel…

Hur effektiva är era telefonmöten?

Hur effektiva är era telefonmöten?

Vem har inte varit med på telefonmöten som har varit rena katastrofen. I många fall kombinerade med något skärmdelningsprogram. Dålig täckning och hörbarhet på mobilnätet, folk kommer och går man vet inte vilka som är kvar eller inte. Är de med på mötet eller sitter de bara av tiden och gör en massa annat? Då kan det kanske bli så här. Se och njut igenkännande :).

Kostnadsfritt webinar 15/11 - "7 steg till ökade säljprestationer"

Kostnadsfritt webinar 15/11 - "7 steg till ökade säljprestationer"

Jag har skrivit bloggartiklar i ett och ett halvt år. Nu är det dags för nästa fas. Den 20/9, 25/9 och 27/9 kommer jag att hålla kostnadsfria webinars i ämnet "7 steg till ökade säljprestationer".