5 sätt spelifiering kan öka ROI för säljstödssystem (CRM)

5 sätt spelifiering kan öka ROI för säljstödssystem (CRM)

Ett säljstödssystem värde beror på vilken information som matas in i det. Att hålla informationen uppdaterad garanterar att säljarna kan samverka med kunder på det mest effektiva och lönsamma sättet. Men om säljstödssystemet inte uppdateras konsekvent och korrekt blir det ett mycket mindre värdefullt verktyg för säljarna och företaget. Säljstödssystemets ROI är mycket beroende av kvaliteten och konsistensen i den information som säljarna matar in. Att få säljare engagerade med att mata in sin information är en av de största utmaningarna för att få en bra ROI. Hur kan då spelifiering öka säljstödssystemets ROI?

3 steg för att undvika en uppblåst säljpipeline

3 steg för att undvika en uppblåst säljpipeline

Som försäljningschef är en av de mest utmanande uppgifterna att hantera sitt säljteams säljpipeline. Med tiden blir säljpipelinen uppblåst av affärsmöjligheter som inte längre är aktuella och relevanta. Men genom att använda tre enkla steg så kan du hjälpa ditt säljteam att bättre hantera sina affärsmöjligheter och förhindra en uppblåst säljpipeline och en högst irrelevant säljprognos (som baseras på affärerna i säljpipelinen).

Vad gör du när kunden inte har någon budget?

Vad gör du när kunden inte har någon budget?

Du har genomfört ditt kundmöte och kanske till och med träffat kundämnet ett antal gånger. Personen du träffat har visat ett konkret intresse för dina tjänster/produkter och du har fångat tydliga köpsignaler. Du har byggt upp ett starkt “business case” och kan påvisa en kort återbetalningstid (pay off). Då är det dags att stänga affären, tänkte du! Men plötsligt säger kundämnet: "-Vi har ingen budget för detta i år”.

Har du testat detta produktivitetstrick?

Har du testat detta produktivitetstrick?

Har du någon gång varit i ett dåligt sinnestillstånd och inte har lust med något? Kanske brukar du träna regelbundet men idag har du ingen lust och ställer in träningen? Kanske handlar det om att undvika börja med en tidskrävande uppgift på jobbet? Här ska du få ett tips på hur du kan ändra ditt dåliga sinnestillstånd genom att ändra ditt fysiologiska recept.

Minimera prospekteringstiden – maximera utfallet

Minimera prospekteringstiden – maximera utfallet

Enligt statistik lägger säljare endast 30% av sin tid på själva försäljningen, om du använder dig av verktyg som bygger på Sales Intelligence, kommer du kunna lägga mer tid på själva försäljningen och låta researchen levereras till dig automatiskt. Så här jobbar jag…

Det ska vi fira!

Det ska vi fira!

Jag har skrivit ett blogginlägg per vecka under dryga två år (med uppehåll för jul och sommarsemester) och detta har resulterat i 100 blogginlägg totalt. Jag har fått en hel del positiv feedback men jag vill ha mer. Därför utlyser jag nu en tävling. Priset till vinnaren är ett kostnadsfritt deltagande på mitt säljträningsprogram “7 steg till ökade säljprestationer”. Värde: 9.800 kronor. Så här gör du för att delta…

Zapier - en räddare i nöden!

Zapier - en räddare i nöden!

I veckan ställdes jag inför ett stort problem. Jag behövde till Pipedrive CRM importera information om avslutade affärer tre år tillbaka i tiden. Det var ofantligt många produkter till gigantiskt många affärer. Problemet var att till avslutade affärer läsa in vilka produkter som ingick och där fanns det ingen standardlösning. Så har löste jag problemet…