Är du rädd för att misslyckas?

Är du rädd för att misslyckas?

Jag är den första att erkänna att jag har gjort en massa misstag och det är jag tacksam för. Så många människor är rädda för att misslyckas att de inte ens försöker. Bortsett från själva misslyckandet är de rädda för att känna sig dumma eller bli generade över sitt misslyckande, och så tar de inte risken.

Att göra fel är bra. Utan fel kan vi inte gå utanför våra komfortzoner. Utan fel kan vi aldrig lära oss vad som fungerar och vad som inte gör det. Utan misstag kan vi inte bli framgångsrika.

Företagskultur är som lagårdslukt....

Företagskultur är som lagårdslukt....

Att skapa vinnarkulturer blir en allt större och viktigare utmaning inom all framtidsinriktad företagsverksamhet. En vinnarkultur präglas av faktorer som: barriärbrytande mål, visionärt tänkande, kollektivt självförtroende, hög mental höjd, låg prestationsångest samt en positiv tankekultur. Följande påståenden kännetecknar vinnarkultur…

Förenkla och effektivera säljarens vardag

Förenkla och effektivera säljarens vardag

Jag har använt många olika CRM system under min yrkeskarriär. Det startade med Excel (inget CRM system men företaget jag jobbade på trodde det), Siebel, SuperOffice, Salesforce, Lime, Milestone Selling och nu använder jag Pipedrive.

Ett säljstödssystem, eller CRM, ska i första hand hjälpa säljare att effektivisera sitt arbete och i andra hand tillfredsställa övriga organisationen med olika funktioner. Varför blev det då pipedrive?

Hur får du med dig personalen i en förändring?

Hur får du med dig personalen i en förändring?

Hur många gånger har inte införandet av CRM system havererat? Varför då? Därför att det saknats delaktighet från säljarna samt att ingen fokuserat på att svara på säljarna frågor som “What´s in it for me?” Oftast är det ledningen som vill få kontroll på säljorganisationen, inte ge säljarna ett verktyg för att effektivera vardagen. Hur gör man då ifall man vill införa ett nytt CRM stöd?

People don’t buy what you do; they buy why you do it!

People don’t buy what you do; they buy why you do it!

Jag har lyssnat på en del TED-Talks genom åren, men det finns en som särskilt utmärker sig. Denna Ted Talk-video från Simon Sinek är ovärderlig och gäller för säljare oberoende bransch eftersom den handlar om hur vår hjärna fungerar. Folk köper från människor som de känner, gillar och litar på. Vill du veta vilken TED-Talk det är?

Dags att ta fram en säljplanering för 2019

Dags att ta fram en säljplanering för 2019

”Om du inte vet vart du ska så spelar det inte heller någon roll vilken väg du tar.” Du kanske känner igen svaret som sjuåriga Alice fick av katten i Lewis Carrolls bok "Alice i underlandet" från 1865 när hon frågar efter vägen. Betydelsen av att vara tydlig och konkret när det gäller målen för en säljorganisation kan inte underskattas.

Men hur gör man då?

Ta kontroll över dina offerter!

Ta kontroll över dina offerter!

Som jag nämnt tidigare så är jag 100% digital i mitt arbete. När allt är digitaliserat vill man också uppnå en hög integration mellan olika system. Det är ett enormt slöseri med tid att mata in samma information flera gånger i olika system.

Hjärtat i min digitalisering är mitt CRM som är pipedrive. Jag har flera integration men saknade integration mot mitt dåvarande offertverktyg. Jag började analysera olika system och mitt slutgiltiga val blev…

Vilken är den BÄSTA boken du läst? (inom B2B försäljning)

Vilken är den BÄSTA boken du läst? (inom B2B försäljning)

Jag har läst en hel del böcker under min yrkeskarriär. Författare som Brian Tracy, Bruce King, Neil Reckham med flera. Ändå slår ingen den första säljboken jag läste som är skriven av…

...men jag är ingen säljare, eller?

...men jag är ingen säljare, eller?

“Jag är ingen säljare” har jag sagt vid ett flertal gånger under min yrkeskarriär. Orsaken var att jag förknippade ordet “säljare” med personen på bilden, en person som försöker sälja något som jag inte behöver och efteråt ångrar att jag har köpt. Men idag har jag blivit klokare. Att vara säljare är bland det finaste man kan vara. Tänk att vara kundens problemlösare och strategiska rådgivare, häftigt eller hur? Vad har du för bild av en säljare?

När jobbar du, egentligen?

När jobbar du, egentligen?

Hur många gånger har jag inte hittat lösningar på ett kundproblem då jag inte tänkt på det alls. Det bara poppar upp som popcorn när jag står i duschen, klipper gräsmattan eller när jag ska somna.  Det som krävs är att jag ställt frågan så att hjärnan kan arbeta i lugn och ro och leta i minnesbankerna som jag i medvetet tillstånd inte har tillgång till. 
Vilka händelser kan då innebära nya affärsmöjligheter?

Sluta slösa med din säljcoachningstid

Sluta slösa med din säljcoachningstid

Det flesta är nog överens om vikten av säljcoachning. Modern B2B försäljning är komplex, och säljare behöver meningsfullt stöd för att lyckas. Säljcoachning faller snabbt in i rutan "viktigt, men inte brådskande" tidskategori. De flesta säljchefer vet redan om vikten av säljcoachning. Vad de kämpar med är: hur man gör det mer effektivt?

Vill du överträffa dina säljmål 2019? Ligger du redan efter?

Vill du överträffa dina säljmål 2019? Ligger du redan efter?

De flesta har inte börjat fundera på 2019 år försäljningsmål utan har fullt upp med att slutföra 2018. Men är det inte dags att börja fundera på 2019? Varför då kanske du undrar? Hur kan jag ställa frågan: "Är du redan efter?" Därför att starten 2019 är en konsekvens av slutet 2018.

Med säljträning händer det!

Med säljträning händer det!

Hur kan det komma sig att många lägger ner mycket tid och pengar på att träna på fritiden (förbättra sin hälsa) men inte gör det i jobbet där de spenderar den största delen av dygnets timmar? Svaren jag får är: ”Jag har inte tid”. Men har du råd att inte avsätta tid för att träna för att bli lite bättre och öka dina prestationer på arbetet?